Rozvíjíme děti prakticky, kreativně a společensky
Umožňujeme dětem rozvíjet jejich osobnost a samostatnost v harmonickém prostředí, kde jsou šťastné a cítí se bezpečně. V našem přístupu k dětem využíváme zásad „Respektovat a být respektován“. Děti jsou vnímány v komunikaci a společném rozhodování jako partneři, kteří se mohou na rozhodování podílet. Naším cílem je, aby každé dítě bylo připraveno úspěšně zvládnout zápis do jakékoliv vybrané základní školy.
Oblast praktického života není jen o tom naučit se obléct, nalít si vodu do skleničky nebo zapnout zip na bundě. Všechny tyto aktivity pomáhají dítěti koordinovat a zdokonalovat jednotlivé pohyby. Při těchto činnostech dochází k propojování obou mozkových hemisfér, zjemňování motorických dovedností a zručnosti. Děti připravují své ruce na psaní a svoji mysl napočítání. Prohlubují schopnost koncentrovat se, rozvíjí smysl pro detail a kritické myšlení. Při těchto činnostech se dostávají do stavu plynutí a utváření sebe sama.
Stav plynutí je pojem, kterým popisujeme „bublinu“, do které se člověk dokáže dostat a nenechá se z ní vyrušit. Je to stav plného soustřední se na věci, o které máme v daný moment velký zájem, máme potřebu pochopit, naučit se a zvládnout.
Když od nás děti v 6 letech odchází, umí:
Obléknout a svléknout se
Zapínat knoflíky, suchý zip, klasický zip, patentky, háčky, japonské zapínání
Složit si oblečení a uklidit ho na místo
Připravit svačinu pro sebe i kamarády
Prostřít stůl, servírovat jídlo, nalít si pití do skleničky či hrnečku, jíst příborem
Umývat, utírat a uklízet nádobí
Pečovat o prostředí, ve kterém se nachází (zamést a umýt stůl či podlahu; vyprat, pověsit a vyžehlit prádlo; utřít prach z polic i pomůcek, uklidit po sobě věci na místo, kam patří; říct, že je potřeba něco doplnit, vyměnit nebo upozornit na to, že se něco rozbilo atd.)
Vyšívat bavlnkami podle předlohy
Pěstovat a starat se o květiny ve třídě i rostliny na zahradě
Mají rozvinuté motorické dovednosti, zručnost a přesnost díky zajímavým rukodělným činnostem a aktivitám spojených se sebeobsluhou (přesýpání, přendávání, přelévání, leštění skla, kovu a dřeva, navlékání předmětů)
Mají bohaté zkušenosti a přehled o množství, objemu a obsahu
Kreativně a hudebně zaměřené aktivity umožňují dětem zkoumat, tvořit, poznávat a rozvíjet sebe sama. Umění jim umožňuje vyjádřit své myšlenky a pocity. Prostřednictvím různých výtvarných technik děti nejen zkoumají vlastnosti různých materiálů, ale také zdokonalují jemnou motoriku. Pomocí hudebních nástrojů pak zjemňují svůj sluchový i pohybový smysl. Rozlišování zvuků a vnímání jednotlivých tónů děti přitahuje k hudbě, inspiruje je k představivosti, učí rytmu, zábavě i citu pro tanec.
Když od nás děti v 6 letech odchází, umí:
Kreslit tužkami, voskovkami a pastelkami
Malovat štětcem
Modelovat tvary a objekty z modelíny a sochařské hlíny
Používat výtvarné techniky jako jsou kresba, malba, koláž, otiskování
Otiskovat různé tvary na rozmanitá téma, vyrábět si vlastní razítka atd.
Lepit vystřižené a vyřezané tvary a vytvářet zajímavé koláže
Stříhat nůžkami kreativně, ale i tvary a linie
Vyšívat jednoduché tvary podle předlohy
Rozlišovat zvuky, tóny a rytmus
Bavit se hudbou a tancem
Matematika je všude kolem nás, a proto je nezbytnou součástí i naší školkové třídy. Matematické otázky dětem pomáhají rozvíjet logické a kritické myšlení. Jejím prostřednictvím se také u dětí zdokonaluje vnímání různých tvarů a hmotností, tříbí se jejich smyslové vnímání. Díky pěčlivě připraveným a vědecky podloženým aktivitám a pomůckám děti snadno a přirozeným způsobem získávají pevný základ, který jim umožňuje zkoumat různé matematické problémy ve fyzické podobě a ony tak mají možnost rozvíjet svou matematickou gramotnost.
Když od nás děti v 6 letech odchází, umí:
Číst a zapisovat přirozená čísla do 1 000
Orientovat se v číselných řádech (desítky, stovky, tisíce)
Sčítat a odčítat zpaměti bez užití materiálů s přechodem přes desítku
Porovnávat počty předmětů a přirozených čísel
Logicky uvažovat
Pracovat s posloupností
Držet se postupu při řešení úkolu, pokud to je potřeba
Základy geometrie, umí rozeznat, pojmenovat a různými způsoby znázornit geometrická tělesa i tvary
Základy práce s kružítkem a pravítkem
Přemýšlet v logických souvislostech
Paměťové dovednosti
Najít chybu sebekontrolou
Děti ve věku od narození do 6 let prochází senzitivním obdobím na jazyk. V tomto věku se jazyk neučí, vstřebávají ho. Proto je nesmírně důležité, aby prostředí, ve kterém se nacházejí, bylo na jazyk bohaté. Ve školce AVIDA dětem intenzivně, systematicky a zárověn přirozenou cestou rozvíjíme logické myšlení, srozumitelné vyjadřování a komunikaci v jazyce českém i anglickém.
Když od nás děti v 6 letech odchází:
Mají velmi dobrou všeobecnou slovní zásobu (rozeznají barvy, tvary, druhy zvířat, květin, stromů, předměty běžného života ve školce i doma, dopravní prostředky, ovoce, zeleninu či hudební nástroje)
Umí srozumitelně vyjádřit své myšlenky a zformulovat je do vět
Znají a používají většinu písmen tiskací i psací abecedy
Mají základy čtení, psaní, gramatiky
Zvládají správné sezení při psaní a úchop tužky
Podle individuálních možností píšou správné tvary písmen a číslic
Rozlišují písmena psací a tištěná
Podle individuálních možností čtou z kartiček či knih
Znají životní cykly živočichů
Mají vytvořený pozitivní vztah k literatuře jako způsobu vyjadřování a rozpoznávání myšlenek jiných lidí
Děti mají obrovskou schopnost vnést radost, lásku, hravost a důvěru do každého dne. Jsou zvídavé, odvážné a odhodlané. Mají energii na rozdávání a milion snů. Mají potenciál měnit status quo, jsou vynalézavé a houževnaté, mají touhu a předpoklady změnit náš svět k lepšímu. Je pro ně nesmírně důležité, aby se pohybovaly v inspirujícím prostředí, které jim umožní objevovat, učit se, přemýšlet a spolupracovat jejich vlastním tempem.
V naší školce AVIDA vidíme, že v každém dítěti dříme obrovský talent. Zaměřujeme se nato, aby děti vnímavě sledovaly život kolem sebe, orientovaly se v něm a postupně jej chápaly. Aby získaly klíč ke světu, ve kterém žijí. Podporujeme je v poznání jejich individuality, současně je vedeme k potřebnému vědomí sounáležitosti s lidmi, přírodou, věcmi a ději kolem nich. Každý den pracujeme na tom, aby v dětech nezhaslo jejich přirozené nadšení pro experimentování a touha po poznávání a objevování.
Když od nás děti v 6 letech odchází, umí:
Chápat jejich místo ve světě, ve kterém žijí
Přemýšlet o fungování světa jako planety v širším kontextu
Mluvit o životních cyklech živočichů, jmenovat základní druhy živočišné říše a popsat části jejich těl
Pojmenovat části rostlin a rozmanitosti rostlinné říše
Využít osvojený zájem a vlastní vnitřní motivaci k učení
Pracovat s představivostí
Vyprávět o různých kulturách, jejich způsobu života a zvycích
Propojit naučené znalosti a reflexy
Myslet na přírodu a chránit ji (šetření zdrojů, třídění, rozvoj ochranitelského vztahu k naší planetě)
Díky smíšené věkové skupině, pečlivému nastavení procesů ve třídě, laskavému a chápajícímu přístupu pečujících osob i vedení k vzájemnému respektu získavají děti sociální dovednosti pro ně přirozeným způsobem. Věkově smíšená skupina jim navíc umožňuje přirozeně přejít z pozice pozorovatele - následovníka, když do školky vstupují, do pozice vůdce, který svým příkladem, zručnostmi a dovednostmi ostatní vede a ukazuje jim směr.
Když od nás děti v 6 letech odchází, umí:
Orientovat se ve věkově smíšené skupině (učí se navzájem, budují vzájemný respekt, učí se vnímat potřeby jiných dětí a dávat si vzájemný prostor, budují sebedůvěru)
Respektovat rozdílnosti mezi lidmi a projevovat úctu k druhým
Čekat, až na ně přijde řada
Podělit se ohračky/materiály
Hrát hry podle pravidel
Slovně vyjádřit, když se jim něco nelíbí
Poděkovat, poprosit o pomoc, nabídnout a přijmout pomoc
Hledat řešení problému, domluvit se
Spolupracovat při hře i společném projektu
Oslovit nové kamarády a udržovat s nimi přátelské vztahy
Pečovat o zvířátka